Vymění Vít Bárta své maserati za starou škodovku?
Tomuto bláznivému návrhu tleská nejenom ředitel dopravní policie, která by získala úžasnou pravomoc podívat se jakémukoli majiteli řidičského průkazu do daňového a majetkového přiznání, ale jak vyplývá z anket na internetových serverech i (ta závistivější) většina české populace.
Systém “pokut podle majetku” naráží podle mého názoru na několik zásadních právních a ekonomických překážek:
- Jednalo by se o bezprecedentní zásah do rovnosti každého občana před výkonem práva ve smyslu, jak ji garantuje Ústava České republiky. Divím se, že ministr dopravy chce vědomě porušit základní zákon České republiky.
- Policie by musela získat volný přístup k citlivým datům o majetkových poměrech každého z nás. Kdo by garantoval, že jednotliví policisté nebudou tyto informace vynášet a obchodovat s nimi?
- Je s podivem, že právě ministr Bárta z VV/ABL jde ve svém návrhu cestou rozšiřování korupčního prostředí. Má-li řidič zaplatit pokutu třeba 50 tisíc, je pro něj výhodnější nabídnout policistovi úplatek ve výši 1 - 49 999 korun. Polepšil by si tím policista, který by získal peníze navíc do své kapsy a pokutovaný řidič by ušetřil rozdíl mezi úplatkem a pokutou. Pro obě strany by byl takový “obchod” výhodný.
- Velmi problematické se mi zdá určení finančního základu, ze kterého by se pokuta vypočítávala. Má to být suma bohatství provinilce? Hrubý nebo snad čistý měsíční plat, (na což by nejvíce doplatily zejména nižší příjmové skupiny občanů, kterým by zbývalo méně peněz na základní spotřebu jako je třeba bydlení a potraviny)? Nebo hodnota automobilu, který třeba řidiči vůbec nemusí patřit? Dokáži si ke každé variantě představit hned několik cest, jak platbu pokuty obejít.
- Vzhledem k subjektvnímu ocenění času nebude trest stejný pro všechny i při stejné procentuální sazbě. Podnikatel, který zaparkuje v zákazu, aby stihl schůzku, na které uzavře obchod za 100 milionů, určitě oželí i třeba stotisícovou pokutu.
- Policie by získala zájem zaměřovat se pouze na řidiče luxusních vozů, kteří by se stávali terči “buzerace” i za malé prohřešky, protože by platili vysoké pokuty. Naopak majitelé starých škodovek by mohli být pro policii naprosto nezajímaví i při závažných porušeních zákona.
- Mohlo by se dokonce stát, že by se náklady na dopravní přestupek pro nízkopříjmové vrstvy obyvatel snížily na takovou míru, že by tito řidiči neměli motivaci dodržovat dopravní předpisy vůbec.
- Zavedení tohoto opatření by mohli bohatí lidé řešit například najímáním šoférů, kterým by případné pokuty dorovnali na bonusech či formou nepeněžních požitků.
Věřím, že jsem na těchto osmi argumentech (kterých bychom mohli při důkladnějším studiu problematiky najít jistě mnohem více) dokázal, že podobné opatření, které by do společnosti vneslo akorát více podvádění, je neefektivní a jeho údajné pozitivní dopady jsou sporné. Možná by bylo lepší, kdyby na Ministerstu dopravy a Ministerstvu vnitra experti přemýšleli raději o zkvalitnění práce dopravní policie a přísnějších kontrolách autoškol, než o jánošíkovských přerozdělovacích projektech.
Celá věc je o to pozoruhodnější, že plán na zavedení progresivních pokut představil veřejnosti ministr dopravy Vít Bárta. Ano, ten Vít Bárta, který se nechal zvolit do sněmovny, jak sám napsal v mailu svým spolupracovníkům z ABL, pouze pro ovlivňování státních zakázek právě pro svou agenturu. Ano, ten Vít Bárta, který demonstroval svou vévéčkářskou “lidovost” pompézní svatbou těsně po volbách, ze které odletěl vrtulníkem. Ano, ten Vít Bárta, který dovolil svému ministerskému řidiči jezdit v obci rychlostí vyšší než 70km/h a parkovat na zákazu stání. Ano, ten mladý šestatřicetiletý bohatý podnikatel Vít Bárta, který řídil své luxusní Maserati za několik milionů bez platné SPZ (4 trestné body a pokuta až 10 000 Kč pro jakéhokoli jiného řidiče). Opravdu neznám v ČR povolanějšího a věrohodnějšího člověka na prezentaci podobného opatření.
Návrh na zavedení progresivních pokut zapadá do nově vznikajícího folklóru ministrů za VV/ABL, kteří se předhání ve vymýšlení co nejkurióznějších populistických socialistických nesmyslů, jako jsou náborové příspěvky pro učitele, rétorika o otevírání kauzy Kajínek těsně před premiérou stejnojmeného filmu, či vnášení postupů investigativní žurnalistiky do politiky a spekulování o “tunelech za miliardy” bez důkazů.
Ivo Strejček ml.
student Národohospodářské fakulty VŠE
Ivo Strejček
JFK: 50 let poté
Přesně před padesáti lety, 22. 11. 1963, projížděla kolona amerického prezidenta Johna F. Kennedyho centrem Dallasu. Tisíce lidí, které stály to odpoledne v ulicích, přišly s nadšením byť jen na malý okamžik zahlédnout nejmladší hlavu státu v historii USA. Při průjezdu otevřené limuzíny s prezidentským párem po Dealey Plaza padly tři výstřely z kulovnice levicového extremisty. Amerika se za zvuku ticha zastavila.
Ivo Strejček
Stroje berou práci. Rozbijme stroje!
Myslel jsem si, že po dlouhé předvolební kampani, která člověka již po několik týdnů bohatě zásobuje každodenní dávkou ekonomických bizarností, jsem už relativně netečný ke zprávám v českých médiích. Přecenil jsem ale sílu své vůle. Rozhovor ekonoma z CERGE-EI Filipa Pertolda „Na technologickou revoluci nejvíce doplácí střední třída“[1] publikovaném 23. 10. 2013 mne ale trochu zvedl ze židle.
Ivo Strejček
Česká státní socialistická banka
Období několika týdnů před každým volebním kláním je vždy pestré na spoustu bizarních návrhů, kterými se politické strany pokoušejí legální formou uplatit voliče, aby získaly jejich volební hlas.
Ivo Strejček
Perverznost evropského práva
Dnes vynesl norský soud rozsudek nad masovým vrahem Breivikem. Za vraždu 77 lidí mu dal jen 21 let vězení. S tímto rozsudkem nelze polemizovat, ale je další výpovědí nejen o hluboké krizi evropského práva, ale evropské společnosti jako celku.
Ivo Strejček
Zvyšování DPH považuji za pitomost! Jsem proto debil?
Dnes ráno jsem byl panem premiérem Nečasem nepřímo označen za debila. Na otázku Lidových novin, zda po odmítnutí návrhu na zvýšení DPH v Senátu stáhne tento návrh ze stolu, dle LN odpověděl:
Další články autora |
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie
Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné
Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Izrael má nový plán pro Gazu. Po válce by na ni mohly dohlížet i arabské státy
Čelní představitelé izraelské vlády uvažují o rozsáhlém plánu poválečného uspořádání Pásma Gazy, v...
Německo sabotuje projekt bruselského Starlinku. Zvýhodňuje Francouze, tvrdí
Evropská unie chtěla do roku 2027 na nízkou oběžnou dráhu Země vyslat soustavu satelitů v rámci...
Vlak po nárazu do stromu vrátil na koleje jeřáb, zvedal 21tunový kolos
Uzavírka trati u Plesné na Chebsku, kde ve čtvrtek vykolejil osobní vlak, skočila v pátek kolem...
Škody po požáru v Mionší jsou jen minimální, prales podle hasičů někdo zapálil
Hasičští experti se vrátili do terénu, aby vyšetřovali příčinu požáru v pralese Mionší v Dolní...
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...
- Počet článků 34
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 4604x
(www.isep.cz, Facebook: http://www.facebook.com/isep.cz)