Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Klamající obchodníci, nebo hloupí zákazníci?

3. 10. 2011 16:15:20
V poslední době jsme mohli zaznamenat v médiích dva velké soudní spory, které zaplnily přední stránky našich médií. Prvním z nich byl výrok českého Ústavního soudu ohledně údajně "nepoctivého" uvádění průměrné spotřeby u aut jejich výrobci. Druhý byl gigantický proces s firmou Reebok kvůli jejich postavu tvarujícím botám. V obou případech "poškozená" strana získala rozhodnutím soudu kompenzaci.

Reklama je obchod s iluzí a je tudíž ze své podstaty klamavá. Jejím cílem je nás navnadit a říct, že bez propagovaného produktu nepřežijeme ani den. Každý přece chceme být bezpečnější na cestách do práce, mít hezčí košili, bělejší úsměv, nebo pevnější svaly.

Ať už je reklama jaká chce, každému racionálně smýšlejícímu jedinci je jasné, že sebebezpečnější auto nás při čelní srážce s náklaďákem nezachrání a dvacet let stará zažloutlá košile už jen těžko bude sněhobílá. Má proto cenu soudit se s výrobcem auta třeba v případě, že při autonehodě, kterou si řidič zaviní sám, ho "auto s pěti hvězdičkami v nárazových testech" nedostatečně ochránilo?

Když si paní koupí boty, které „o 28% zlepší posilování svalů nohou a hýždí,“ je to její soukromá volba. Pokud pak do práce jezdí autem a místo schodů používá výtah, nemůže se mizerným výsledkům a rozkypěné figuře divit. Když si někdo koupí výrobek, který z něj jako "mávnutím proutku" udělá kulturistu nebo modelku bez námahy, neexistence výsledků je jen a pouze výsledek hlouposti kupujících.

Stejný případ je i s českým řidičem-právníkem. Jak je známo, právníci jsou zpravidla pěkní vykukové (nic osobního). Tentokrát se tedy na drobnou retardaci při důvěře v manuál k vozidlu asi nelze odvolávat a jde jen o znásilnění práva k získání vlastního prospěchu. Očekávat, že auto bude mít při jízdě po zacpané Praze stejnou spotřebu jako při testech na Německé dálnici, je absolutně šílené. I přes to ale muž vysoudil slevu na autě a přidělal velké problémy prodejců, kteří ostudně "klamali" zákazníky.

Za soudními spory o "ochraně spotřebitele" a tažení proti "klamavé reklamě" je něco temnějšího. Z lidí se staly ovce bez vlastního názoru. Přestali přemýšlet o věcech a informacích. Přijímají to, co jim naservíruje přestávková pauza ve virtuálně krásné Ordinaci v růžové zahradě, bez jakéhokoli zpochybnění. A když potom dojedou na vlastní hloupost, právní systém je z toho dostane a prohlásí za oběti trhu a krvelačných kapitalistů. Svobodné lidské jednání se svými klady a zápory jako by neexistovalo.

Každý jsme se v životě několikrát napálili a měli bychom to brát jako poučení. Problém totiž není v "klamavé" reklamě, která nás chce ze své podstaty ovlivnit a prodat produkt. Problém je v hlupácích, kteří jí uvěří.

Autor: Ivo Strejček | pondělí 3.10.2011 16:15 | karma článku: 19.24 | přečteno: 1625x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Ekonomika

Adam Mikulášek

Těžba lithia je prý ztrátová. No tak investujme do fabrik na jeho zpracování!

Již léta se mluví o potřebě, aby se tu vyrábělo zboží s vysokou přidanou hodnotou. V případě lithia to znamená místo vývozu „syrového“ lithia tu vybudovat podniky na jeho zpracování, tj. především výroba baterií.

21.10.2017 v 10:37 | Karma článku: 15.77 | Přečteno: 267 | Diskuse

Luboš Smrčka

Regulovat máslo? Jen to ne!

Předvolební čas přináší podivuhodné nápady. Jedním z nich je cosi, co bychom mohli nazvat „diskusí“ o regulaci ceny másla. Rozumím, že se nikomu nechce platit 65 korun za čtvrt kila, ale cenová regulace by byla krok do pekla.

20.10.2017 v 9:23 | Karma článku: 20.93 | Přečteno: 1133 | Diskuse

Markéta Šichtařová

Tunel z lithia?

Copak by to bylo za volby, kdy se pár dnů před nimi nerozhořela taková pěkná a typicky česká kauzička?

20.10.2017 v 8:00 | Karma článku: 44.39 | Přečteno: 8070 | Diskuse

Aleš Szabó

Euro - ANO/NE ????

Kdyby tato otázka byla zodpovězena před volbami, tak by i volby mohly proběhnout bez špinění volebních soků a zesměšňování se politiků mezi sebou. Proč tato velmi důležitá otázka zajímá média jen okrajově?

19.10.2017 v 18:50 | Karma článku: 16.84 | Přečteno: 390 | Diskuse

Martin Laštovica

Udělování výjimek z EET je nefér vůči poctivým podnikatelům

„Sliby, chyby,“ říká se. A před volbami to platí dvojnásob. Nechme ale stranou to, že někteří politici pravděpodobně na svoje sliby zapomínají už ve chvíli, kdy se uzavřou volební místnosti.

19.10.2017 v 12:15 | Karma článku: 17.40 | Přečteno: 633 | Diskuse
Počet článků 34 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 4599
Student ekonomie na Národohospodářské fakultě VŠE a ředitel Institutu pro studium ekonomiky a politiky (www.isep.cz, Facebook: http://www.facebook.com/isep.cz)


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.